Pruimen achter de deur

Mijn lieve overbuuf had van de week weer zo’n fijn gevuld tasje achter de keukendeur gezet. Dit keer zaten er prachtige pruimen in.  En omdat de fruitvliegen in mijn keuken het ook heerlijk vonden moest ik snel wat bedenken. Allereerst een geproefd, rauw kan ik ze eigenlijk niet goed eten maar als ze biologisch zijn en vers van de boom komen gaat het wel. Stevig en zoet waren ze. Taart ging het worden. Ik had twee recepten die ik eigenlijk allebei wilde uitproberen. Een is oorspronkelijk een abrikozentaart recept uit de Elle en de ander een pruimentaart met citroen, van de belgische site pruimentaart.be. Daar staat ook dat aswoensdag, een katholieke feestdag, de dag van de pruimentaart is. Het is de eerste woensdag na carnaval en het begin van de vasten. In en rond Antwerpen eet men dan traditioneel een pruimentaart. Nooit geweten en waarom ze het eten? Ik heb geen idee.

Wij vonden die belgische taart erg lekker, zeker na een klein dagje staan en er zit maar 50 gram suiker in!! We hebben hem gedoopt in ‘feijne pruimetaert’.

pe Π

Geef een reactie

