basis tomatensaus

DSC_0992Veel van mijn recepten zijn op basis van tomaten of tomatensaus. Hiervoor gebruik ik gegrilde tomaten om veel smaak uit de tomaat te krijgen. Arbeidsintensief maar dan heb je ook wat. En meestal maak ik 6 kg tegelijk en vries ik het in.

De tomaten laat ik nadat ik ze gekocht heb nog een week op een koele plaats staan zodat ze mooi rijp zijn als ik begin.

Was de tomaten

Snijd ze doormidden en haal het groene stukje bij het steeltje weg door een v-tje te snijden.

DSC_0993

Verwijder de pitjes en sap boven een vergiet die in een pan staat.tomaatfabriekje Leg de tomaten met de bolle kant naar boven in een ovenschaal.

Giet er goede olijfolie over en doe er gemalen zout & peper bij.

DSC_1006Zet minimaal 2 uur in de oven op 140 °C.

DSC_1007Haal uit de oven en laat het afkoelen.

Eenmaal afgekoeld is de tomaat makkelijk te ontvellen.

Zeef het sap van tomaat zodat er geen pitjes meer inzitten. In Italië herkennende men vroeger een goede huisvrouw doordat er geen enkel pitje meer in de tomatensaus zat.

Ontvelde tomaat bij het gezeefde sap in de pan doen.

DSC_1014Het vocht uit de ovenschaal erbij.

Als je de saus zeer geconcentreerd wilt maken kan je het nog op het vuur zetten en licht laten inkoken.

Anders de staafmixer erin en fijn pureren.

Verdeel in porties en vries in.DSC_1019DSC_1016

2 thoughts on “basis tomatensaus

  1. Pingback: voor’raad « Di'eetnooitmelk Blog

  2. Pingback: Ragù alla Bolognese « Di'eetnooitmelk Blog

Geef een reactie

