Zo Heppie

ft steiner lenzlingerWat iemand gelukkig maakt is persoonlijk. Laatst een boekje gelezen van Ad Bergsma, ik lees graag zijn wijsheden want hij vergaart zijn informatie uit verschillende bronnen. Hierdoor krijg je geen eenzijdige visie van een persoon maar een diversiteit van uitslagen, onderzoeken en diens meer en dat alles mondiaal. Heeft hij al fijn voor ons uiteengezet en gepubliceerd.

Zo blijkt het dat contact met familie en vrienden kan helpen om te ontspannen. Saamhorigheid is als een sociaal vangnet dat helpt om de dagelijkse problemen op te vangen.

Persoonlijk vind ik niets fijner dan gezellig met vrienden en/of familie middagen of avonden door te brengen. Dat vaak bij een knapperend vuurtje en na gelang het seizoen is dat of een openhaardje of de barbecue.  En het moment zelf ontspande zeker als ik mijn eigen vangnetje bij mij over de vloer kreeg. Alleen had ik daarvoor een  flinke inspanning geleverd in de keuken. Complete controle, niemand hoefde iets mee te nemen of te doen. Je weet nooit! Alle borrelhappen waren gereed of de barbecue was tot in de puntjes voorbereid.

Wat blijft er dan nog over van het sociale vangnet als ik zelf mijn stress liep op te vangen?

Daarbij woont mijn sociale vangnet niet in mijn dorp. En mijn stress lag voornamelijk op het vlak van mobiliteit & eten. Controlfreak als ik ben werd ik ontzettend onzeker en angstig als ik mijn eigen veilige haventje verliet. Mijn huis en mijn keuken. Dat deed ik dus op den duur ook niet meer. Angst regeerde mijn leven. En daar word je gek van en ontzettend ongelukkig. Gewoon niet leuk meer, leven wilde ik. Erop uit!  Noem de periode ‘Back to the Future’, was actief met het overwinnen van mijn rij- en vliegangst. Kleine trukjes bedenkend om weer vertrouwen te krijgen en mijn wereld te vergroten. Zo had ik altijd een flesje water, een mobiele telefoon en een rol koek bij me. En inderdaad mede dankzij goede vriendinnen is het me gelukt! Zij hebben me geholpen door rondjes in Amsterdam en Nederland te rijden. Ben weer terug op het punt waar mijn toekomst kan beginnen.

IK leef weer en ben zo heppie.

PEπ

One thought on “Zo Heppie

  1. Pingback: Gek van -> op voedsel « Di'eetnooitmelk Blog

Geef een reactie

