Het Ideaal van voedselallergie

stress-2‘De meeste last van stress heeft de westerse mens, die voor zichzelf de veiligste en aangenaamste levensomstandigheden heeft geschapen’ dit volgens psycholoog Ad Bergsma.

Kijk, daar zit nu ons voordeel. Als je te maken krijgt met voedselallergie ga je opnieuw bezig met het scheppen van de meest ideale levensomstandigheid. Je zult wel moeten en gelukkig is eigen inbreng hierbij zeer belangrijk. Er moeten keuzes worden maken en voeding krijgt een prominente plek. Een keuze brengt automatisch een manier van leven met zich mee dat bij je past. Wat je eet zegt wie je bent. Slowfood, comfortfood, fastfood, gezondheidsfreak, een lekkerbek of gewoon een eter. Doe je boodschappen bij de supermarkt, groentenboer en slager, ga je naar een biologische winkel of heb je een eigen moestuin? Tradities, gebruiken en dagelijkse gewoontes, het hoort er allemaal bij.images-1

Door mijn allergie ben ik erachter gekomen dat ik enorm geniet van koken, keukengadgets &  design en kookboeken doorbladeren. Klein kruidentuintje onderhouden. Zoeken naar bijzondere adresjes voor heerlijke ingrediënten. Bij de boer om de hoek kakelverse eieren kopen.   Zaken waar ik tot dan toe geen tijd meer voor vrij maakte. Achteraf prijzen we onszelf gelukkig – ik niet altijd, hoor –  dat ik die allergie heb gekregen. Anders waren we ondertussen tonnetje rond geweest, wij waren voorheen weinig subtiel, gooiden werkelijk waar overal room, kaas en boter doorheen.

Iedereen kan nu opnieuw een keuze maken en ontdekken, een ideale toestand. Bewust bezig zijn met voedsel heeft alle mogelijkheden in zich om heel veel meerwaarde te geven aan je leven. Het leven letterlijk en figuurlijk proeven of is dat nu weer te idealistisch?

Begin maar en mocht je vragen hebben, ik je help je graag, Peπ

Geef een reactie

