Saved by the nose

Als er dan al een voordeel bij voedselallergie is dan is het zeker dat je reukzintuigen sterker worden.

Het is denk ik zoiets als blinden die beter kunnen horen.  Er onstaan prikkels bij de subtielste geuren, de reukzintuigen maken direct impulsen en mijn drempelwaarde ligt laag. Meneer neemt me graag mee naar wijnproeverijen, ben zijn persoonlijke ‘le nez du vin’. Als team werken we samen: ik roep wat geuren, hij heeft de kennis en kan zeggen om welke druif / wijn etc. het gaat. Hij volgt een  vinologenopleiding en ik mag meedrinken. Heerlijk!

rebeccaZo deden we van de zomer een rondje wijnboerderijen in de Toscane. Via Montespertoli naar San Gimignano om vervolgens in Colle di Val D’Elsa te gaan lunchen. We gingen eten bij een oude kennis in haar nieuwe restaurant L’officina della cucina populare. Het rook er heerlijk, zag er goed uit en zij werkt utsluitend met biologische produkten. Toppie. Helaas was Rebecca er zelf niet. Een aardig meisje nam de bestelling op en ik spreek, al zeg ik het zelf,  goedgenoeg Italiaans om duidelijk uit te kunnen leggen dat ik absoluut geen melkprodukten en noten mag eten. Geen probleem, het zat er alletwee niet in.

Rebecca organiseert Toscani wine tours, de reden waarom ze er niet was, en je kan in haar restaurant heerlijke wijnen per glas bestellen. Zo zaten we te genieten van een glas witte wijn op het terras. Toen de pasta’s kwamen zag het er heerlijk uit maar direct kreeg mijn reukzintuig een  geurprikkel van KAAS.  En eigenlijk vond ik dat het er uitzag alsof er kaas in zat. Het kostte wat moeite om om erachter te komen of er daadwerkelijk ook zo was, uiteindelijk eindigde ik zelf in de keuken om het uit te zoeken. Mijn scherpe en immers alerte reukzintuig had gelijk. Er werd een nieuwe pasta bereid en het was heerlijk.

We hebben ons zeer verbaasd over de laconieke houding ten aanzien van mijn voedselallergie. Dat maken we niet vaak meer mee, en zeker niet in Italië.

Gelukkig was ik ‘saved by the nose’.

Geef een reactie

