Bisque d’homard

Dit is zo leuk! Er zijn van die gerechten die je alleen maar in restaurants eet. Nooit bij stil gestaan dat ik kreeftensoep zelf kan maken. Maar er stond nu eenmaal een joekel van een pan met ingekookt vocht waar kreeftenkarkassen in bungelden bij mij in de keuken. Het was niks dus dan maar even googlen naar wat info over bisque d’homard. Kwam ik dit filmpje tegen.

Dat moet toch te doen zijn.

  • olijfolie
  • 2 stengels bleekselderij
  • halve wortel
  • ui
  • 2 takjes tijm
  • 3 kleine tomaten
  • blikje tomatenpuree
  • 60 gram rijst
  • 200 ml witte wijn
  • 10 gram zout
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 liter warme visfumé

er hoort een scheut cognac in maar dat hadden we niet

de karkassen in kleine stukken gehakt, even aanzetten in de hete olijfolie.

Zodra kreeft licht kleurt de ui/bleekselderij/tijm/verse tomaat erbij, 5 minuten laten bakken. Blikje tomatenpuree toevoegen om te ontzuren. Nu eigenlijk de cognac en flamberen.

Afblussen met witte wijn, zeezout en rijst toevoegen.

de 2 liter visfume of zoals in ons geval de ingekookte waterzooi erbij. Dit mengesle heel zachtjes voor ongeveer 4 uur laten inkoken. Als het goed genoeg is ingkookt de soep door een puntzeef passeren. Persoonlijk wordt dat een troep bij mij. Dus eerst gooi ik het in een normale vergiet om het vervolgens door een puntzeef te doen.

En mijn allereerste zelfgemaakte bisque d’homard is verrukkelijk. Het is gelukt, ik geniet even van dit glorie moment. Vind het zo leuk om maar wat te doen en er dan heerlijkheden ontstaan.

Morgen de rouille maken, heb ik nu nog geen idee hoe dat moet.

Geef een reactie

