Oudjaar met appelbeignets en Cenci

2010 staat voor de deur  en wij zijn net op tijd terug om oud & nieuw in NL te vieren. Dochterlief riep meteen; “dan kan jij weer de heerlijke appelbeignets maken!’ Mijn moeder maakte ze ook en inmiddels hoort het bij mijn gezin. Echt Traditie Food.

Het recept is wel veranderd door de allergie maar niet minder lekker en leuk. Dit recept komt uit de familie van een beste vriendin.

Mares’ appelbeignets

BESLAG

  • 125 g bloem
  • 3/4 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 2 eidooiers
  • 11/2 el olijfolie
  • 3/4 kop licht bier
  • 2 eiwitten

Meng alle ingrediënten behalve de eiwitten. Klop de eiwitten stijf en schep het voorzichtig door het beslag.

  • 4 goudreinetten
  • suiker
  • kaneel

goudreinetten schillen, klokhuis uitboren en in plakken snijden.

kaneel en suiker erover strooien

door beslag halen en frituren . Ik gebruik een grote stoofpan gevuld met olie.

bestrooien met poedersuiker.

En als ik dan toch die pan op het vuur heb dan ga ik gelijk door met italiaanse Cenci. Gefrituurde deegruiten.

Een zoet gerecht dat ik ken uit de periode dat ik paar maanden in Italië zat. Jaren geleden vond ik in het NRC dit recept van Florine Boucher. Sindsdien hangt ie op mijn magneetbord voor die ene keer per jaar.

fijne feestavond, Auguri en A better 2010!

Geef een reactie

