dieetnooitmelk, eet wel calcium

Calcium vind ik nog steeds een ‘DING‘. Je lichaam heeft het nodig maar ik kan geen melkproducten eten. Vanuit het ziekenhuis kreeg ik daarom calciumtabletten voorgeschreven. Gewoon gebruikt totdat ‘iemand’ zei dat ik ze met magnesium moest innemen. Toen ben ik me gaan verdiepen in mijn calcium-probleem en viavia bij  een medisch onderzoekster in Zwitserland uitgekomen, die aan het promoveren was op dit onderwerp. Mijn vraag, wat ik moest doen,  kon ze destijds nog niet beantwoorden. Maar ze had wel veel vraagtekens bij calcium inname, ook in combi met magnesium en vreesde zelfs dat het tot botontkalking zou kunnen leiden! Wat te doen?!

MIJN huidige manier van calcium inname is gebaseerd op het feit dat we zoogdieren zijn! Gebruikelijk bij zoogdieren is een zoogperiode. Die periode heb ik al ver achter me liggen en zal daarom mijn calcium uit vast voedsel moeten halen.

Over het algemeen kun je zeggen dat er veel calcium zit in: peulvruchten, groenten, volle granen en gedroogd fruit en in soja en sojaproducten, noten. Helaas heb ik ook een soja- en notenallergie, dus die vallen af.

Ter info een klein lijstje met calciumrijke voedsel

groenten:Boerenkool!, bleekselderij, chinese kool, knolselderij, postelein, tuinkers, broccoli, spinazie, venkel, aardappel

peulvruchten: verse(sperziebonen), gedroogd (bonen), bruine bonen, witte bonen en kiemsoorten, zoals adukiboontjes en kikkererwten

(Sojaproducten, Pinda’s)

vis:  vis met eetbare graatjes: sardientjes, zalm uit blik, haring, zeegroenten, garnalen en oesters.

Op een site kwam ik tegen dat in winegums 360mg per 100 gram calcium zit en dat 7 amandelen gelijk is aan 1 liter melk!

goed om te (w)eten!

Geef een reactie

