Weetjes voor de vrouw

Een beetje een raar onderwerp maar het hoort wel bij mijn insteek dat voeding van invloed is op je welzijn.

Zag laatst dat er op de verpakking van italiaans maandverband gekke weetjes staan waaronder ook eettips. Wat wel en niet te doen voor en tijdens je menstruatie. Tips om het ‘gevecht’ tegen het ongemak aan te gaan.

Grappig, ikzelf snoep me helemaal suf en vanaf vandaag weet ik ook waarom, suiker

  • levert direkt energie;
  • bevordert de productie van serotine zodat we ons beter voelen;
  • verwijst onbewust naar de zoetheid van moederlijke zorg.
  • Tip: zoet moet maar met mate.

De rest van  LO SAI CHE…. eettips op een rij gezet en snel vertaald. Let wel, ik heb geen italiaans gestudeerd en heb het op z’n janboerenfluitjes gedaan. De eettips kort door de bocht genomen komt het op het volgende neer ;  preperiode: eet rijst, minder zout en drink water, tijdens de periode: eet volkoren, banaan, spinazie, chocolade, 4 amandelen, fruit (appel/peer/ananas), geen vette melkprodukten en afentoe iets zoets.

bron: lines.it

LO SAI CHE...Weet u dat het heel gewoon is de behoefte aan snoep tijdens de menstruatie? Wetenschappelijk onderzoek heeft bevestigd dat een maaltijd die rijk is aan suiker je in staat stelt om de productie van serotonine te stimuleren, een stof die fungeert als een neurotransmitter, het bevordert het gevoel van welzijn. Let wel, niet overdrijven!

LO SAI CHE… U weet dat een schaarse vloeiing te wijten kan zijn aan een tekort veroorzaakt door een dieet met weinig vlees en groenten? Ijzertekort veroorzaakt bloedarmoede die kunnen leiden tot een van de reden voor de vermindering van de hoeveelheid en de duur van de menstruatie. Voedingsmiddelen die ijzer bevatten in grotere hoeveelheden zijn: lever, rood vlees, eigeel, peulvruchten, groene bladgroenten. Voor een betere opname is het nuttig te combineren met vitamine C (bijvoorbeeld citroenen).

LO SAI CHE… U weet dat noten een natuurlijk effect van ontspanning kan geven? Amandelen, walnoten, pinda’s bevatten voorlopers van de ‘serotonine, een bemiddelaar die een gevoel van welzijn bevordert. Deze voedingsmiddelen zijn de basis van diëten voor antidepressiva en moeten worden geïntegreerd in de dagelijkse eetpatroon (bv. 4 amandelen per dag als een snack).

LO SAI CHE… U weet dat chocolade de productie van serotonine stimuleert, het gelukshormoon, waar we tijdens de cyclus niet genoeg van kunnen hebben? Cacao is van nature rijk aan endorfines, stoffen die pijnlijk gevoel bestrijden en je voorbereiden op plezier; van theobromine (Brood vd Goden, alkaloid werkt op iemands gevoel), krijg je een betere concentratie, zenuw reflexen en ten slotte kan het de afscheiding van serotonine stimuleren, die werkt op specifieke receptoren in de hersenen met analgetische, antidepressiva en stemming stabilisator.

LO SAI CHE… U weet dat tijdens de menstruele cyclus het beter is om niet te buiten te gaan aan de consumptie van zuivelproducten? Ter bestrijding van bepaalde aandoeningen van de menstruele cyclus moet je vette voedingsmiddelen beperken, met name verzadigde vetten zoals boter of mayonaise. Het beste  is om te kiezen voor magere melk en magere yoghurt, rijk aan calcium, maar caloriearm en licht verteerbaar.

LO SAI CHE…U weet dat eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium zoals bananen en spinazie je kan helpen om typische menstruele stemmingswisselingen tegen te gaan? Magnesium is een natuurlijke stof die invloed heeft is op het niveau van zenuwcellen en werkt als als stabilisator van je stemming, het verlicht je angst en depressie.

LO SAI CHE…U weet dat het eten van fruit en volkoren voedingsmiddelen constipatie voorkomt waar veel vrouwen last van hebben tijdens de cyclus? Fruit, voornamelijk appels, peren en ananas, kan helpen en volkoren voedingsmiddelen, deze bevatten veel vezels, samen met de inname van voldoende vocht, bevordert het de stoelgang.

LO SAI CHE… U weet dat het mogelijk is om het gevoel van volheid/opgeblazen te beperken in de dagen voor de menstruatie? Sommige symptomen van het premenstrueel syndroom, zoals opgeblazen gevoel, gewichtstoename en hoofdpijn kunnen worden beperkt door vermindering van inname van zout via voeding en het drinken van een of twee liter water per dag.

LO SAI CHE…U weet dat een dieet rijk aan bananen en volkoren kunnen helpen bij het gevecht tegen de vermoeidheid van de menstruatie? Het gevoel van moeiheid, vermoeidheid en lusteloosheid kan worden verbeterd door de bijdrage van magnesium, magnesiumrijk voedsel zijn; bananen, maar ook granen, peulvruchten, groene bladgroenten, chocolade en wit vlees.

LO SAI CHE… U weet dat een goed bord vol met rijst helpt bij de strijd tegen de typisch vermoeidheid van het pre-menstrueel syndroom? De rijst bevat tryptofaan, een stof die leidt tot de synthese van serotonine, het hormoon van wellness. ” Bovendien rijk is aan complexe koolhydraten, helpt bij de handhaving van een constant niveau van bloedsuiker (actie “anti-vermoeidheid”), en is een licht verteerbaar voedsel.

Lo sai che...U weet dat tijdens de cyclus is zeer gemeenschappelijk gedrag het verlangen naar zoet voedsel? Als basis van dit probleem is het de noodzaak van het comfort dat voortvloeit uit het kant en klaar leveren van energie en, onbewust, verwijst het naar de zoetheid van moederlijke zorg.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s