Vitamine D

Al eerder heb ik geschreven over calcium met name maak ik me zorgen over het te kort ivm botontkalking. Van de week las ik een artikeltje van Dr. Frank Lipman, over osteoporose. Hij raadt aan om verstandig te zonnebaden. Zonlicht als beste bron, bevordert de produktie van Vitamine D (eigenlijk is het meer een hormoon) in je lichaam. Die nodig is voor een goede gezondheid en bij het voorkomen van ziektes. Het is niet alleen goed voor je botten. Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een verhoogde productie van vitamine D helpt bij verlagen van het risico op een groot aantal ziekten – met inbegrip van vele vormen van kanker, hart-en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes type I, multiple sclerose, depressie en angst.

De sleutel is evenwicht. Teveel blootstelling aan zonlicht kan huidkanker en veroudering van de huid veroorzaken. Hoeveel en hoelang blootstellen aan zonlicht is afhankelijk van je leeftijd, wat voor soort huid je hebt, waar je woont en op welk moment van de dag en jaar het is. Hoe verder je van de evenaar woont, hoe meer je je moet blootstellen aan de zon om genoeg vitamine D. aan te maken. Als algemene regel geldt, 20-30 minuten per dag op je gezicht en armen zonder zonnebrand crème is voldoende. Vergeet niet dat zelfs een lage factor zonnebrand creme je lichaam afsluit van de produktie van vitamine D. Zorg ervoor dat je NIET verbrandt!

Begin vroeg in het jaar (voorjaar), of vroeg in de ochtend voordat de zon het sterkst is en bouw langzaam de hoeveelheid tijd die je doorbrengt in de zon op. Zit 15-30 minuten onbeschermt in de zon, 2-4 keer per week.

Boost uw “interne zonnescherm” door het eten van anti-oxidanten en heilzame vetten. Deze versterken de huidcellen en helpen hen te beschermen tegen schade door de zon. Het eten van veel groente en fruit, zoals bosbessen, frambozen, goji bessen en granaatappels en visolie zijn goede opties.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s