Luykens speculaas

Toen ik klein was brachten vrienden uit Raalte, als de Sint in het land was, plakken Luykens speculaas van de ‘ Luxe bakker Jorink‘. Als je alles mag eten: BESTEL ZE. Ze zijn verslavend lekker. Ik moest noodgedwongen afkikken en mis ze. Dat gevoel van gemis heb ik eigenlijk alleen met verse kaas en deze koek. Er zwerft een geheim recept op internet. Niemand weet van wie die afkomstig is, ik dus ook niet. Vandaag voor het eerst uitgeprobeerd, een hele bakplaat vol met ei-,soja-,melk-en nootvrije krokant van buiten en zacht van binnen Luykens speculaas. Heerlijk. Laat de kinderen maar thuis komen!

Luykens speculaas  (Geheim recept)

  • 10 gr. Kaneel
  • 5 gr. Nootmuskaat
  • 5 gr. Gemalen kruidnagelen
  • 500 gr. Patentbloem
  • 250 gr. Roomboter (wajang)
  • 250 gr. Gele basterd suiker
  • 125 gr. Kristal suiker
  • 50 gr. Sukade (ik gebruikte geconfijte sinaasappelschil)
  • 50 gr. Amandelen (weglaten bij notenallergie)
  • een snufje zout
  • ½  pakje back-in

Bereiding

Van alle ingrediënten behalve de amandelen een deegje zetten. ( ik had te weinig patentbloem en backin dus heb ik 250 g patent en 250 gram zelfrijzende bloem en geen backin gebruikt)

Eventueel iets water toevoegen (80 ml was precies goed)

Leg het deeg platgedrukt op een bakplaat of op een stuk bakpapier.

De amandelen inleggen.

Insmeren met eiwit of water voor een glimmende bovenkant

25 minuten afbakken op 170°C 

5 thoughts on “Luykens speculaas

  1. erg lekker die speculaas van Jorink. Elk jaar koop ik het wel.
    Dit recept komt goed in de buurt maar is het toch net niet helemaal, maar dat weerhoudt mij er niet van om het elk jaar te bakken.
    Volgens mij zit in de echte Luykens speculaas van ook anijs.

  2. Eindelijk gevonden!! Al jaren op zoek naar het recept van Jorink. Mijn tante maakt deze speculaas ook en weigert het recept te geven! Dankjewel en heel benieuwd hoe het smaakt.

Geef een reactie

