tarte tartin cake zonder gluten, melk en suiker

Ken je nog het fluisterspelletje van vroeger? Een woord doorfluisteren in een groep en de laatste zegt iets heel anders. Zo ook dit recept. Het begon bij Elle A Table via tartelette en nu lees je wat ik er van gebakken heb. 

Recept is voor 8 muffins of 4 mini taartjes of 1 cake.

Voor de honing caramel:

  • ½ cup (125ml) honing
  • ¼ cup (60ml) water
  • merg van ½ vanilleboon

bereiding: Oven voorverwarmen op 175°C. Vet vormen in en leg bakpapier onderin of zet de cakevormpjes klaar. Gebruik plastic tools als je glutenvrij kookt. Hout is niet glutenvrij! Doe in een pan met dikke bodem de honing, water en de vanille. Gebruik honing waar je van houdt, het is nl erg smaakbepalend!  Breng het op hoog temperatuur aan de kook. Verlaag het vuur en laat carameliseren dat duurt ongeveer  5-8 minuten. Van het vuur af en verdeel caramel over de cakevormpjes.

Voor het deeg:

  • 3 grote eieren
  • ½ cup (125ml) honing
  • 160 g boter, gesmolten en afgekoeld
  • 100 g rijstebloem
  • 50 g  gierstmeel
  • ½ tl gemalen cardamom

Voor de cake:

  • 3 peren, geschild en in dunne plakken

Verdeel de peer over de vormpjes.

Doe de eieren en honing in een kom en mix 2 minuten. Voeg langzaam de gesmolten boter toe. Voeg de melen en cardamom toe en mix kort tot het volledig is opgenomen.  Verdeel deeg over de vormpjes en bak 30-40 minuten tot goudbruin. Haal uit de oven en laat op kamertemperatuur komen.

Mijn variatie:

IPV caramel maken gebruikte ik een theelepel gestoofde peertjes stroop. Een volle theelepel per cakeje. Gierstmeel vervangen door glutenvrije meel en bij het hartje heb ik appel ipv peer gebruikt. Verder alles hetzelfde. Als de cakejes uit de oven komen zijn het net kleine vulkaantjes. Ze zijn ook loeiheet, eerst laten afkoelen en dan pas uit vormpjes halen.

One thought on “tarte tartin cake zonder gluten, melk en suiker

  1. Omdat ik caramel met honing wilde maken kwam ik op je blog terecht. Precies het goed recept. Ook leuk dat je het doorfluisteren noemt, heb ik ook al vaak gedacht: culiniar doorfluistertje. Ik kan mij ook nooit aan een recept houden, zelfs als ik het mij heel erg voorgenomen heb.
    De taart die ik nu ga fabriceren is ook een mix van diverse recepten en een twist van mijzelf.

Geef een reactie

