raapsteeltjes-taart

Raapstelen? Mijn ‘buum met moestuin’ vroeg of ik van raapstelen houd. Tot zijn verbazing moest ik toegeven dat ik het eigenlijk niet ken (en wat de boer niet kent…) Gelukkig stond buuv met een grote bos een paar dagen later in mijn keuken. Zij hadden net een hartige taart gemaakt met raapstelen, geitenkaas en pijnboompitten die mij lekker leek. Alleen bij ons dan zonder kaas en pitten maar met ansjovis en pancetta. Het was echt zalig!
KOPEN
  • ± 5 plakken bladerdeeg
  • flinke bos raapstelen
  • 5 eieren
  • 4 ansjovis
  • 100 g Tarese pancetta of gedroogd spek & z/p
DOEN
Blancheer de groente kort in goed gezouten water en koel direct af in ijswater.
Neem een paar plakjes botervrije bladerdeeg en bekleed een niet te grote springvorm. Zet de lege taart in de oven en bak licht bruin -circa 10 minuten- op 200ºC.
Terwijl de taart in de oven staat snijd je de pancetta in dunne plakjes en laat deze licht ‘smelten’ in n koekenpan. Haal de spekjes uit de pan.
Klop de eieren los en laat de ansjovis smelten in het vet van de spekjes.
Haal taart uit de oven. Maak nu smaaklaagjes in de taart. Als eerste, smeer de gesmolten ansjovis over de bodem. Vervolgens leg er een laagje groente op en giet je de helft van het losgeklopte ei erover. Dan maak je een laagje pancetta, deze bedek je weer met de groente en giet je de rest van het ei erover. Zet terug in de oven voor ongeveer 20 minuten.
Geef een reactie

