Dagelijks klapje

Het is voor ons niet anders dan dat we iedere dag worden geconfronteerd met onze allergie. De mens is nu eenmaal niet perfect en moet eten.

Driemaaldaags eten, voor ons Hollanders wil dat zeggen twee keer brood en ‘s avonds de dagelijks hap. En daar ligt toch wel een uitdaging, iedere dag weer bedenken wat er op tafel komt. Er mag zoveel niet en niet iedereen lust alles en voor je het weet zorgt het hapje voor een dagelijks klapje. Een duwtje de verkeerde kant op.

Zo ontstond Sleureten, je neemt een minimum aantal recepten en die maak je vervolgens wekelijks. Tot het je neus uitkomt. Verandering betekende je verdiepen in je probleem, die ik nog niet accepteerd had, en dat vergde tijd en energie. Tijd komt waarschijnlijk iedereen te kort en allergie is een energievreter dus daar had ik niet al teveel van. Het werd een periode van overleven in plaats van leven. De Grote Verandering kwam toen ik  Eten een kleine hoofdrol in mijn leven gaf. Die rol moest ‘aangekleed’ worden….en daar werd ik dus wel blij van.

DSC_2902Het afstruinen van biologische marktjes, toegepaste kunstbeurzen en buitenlandse supermarkten maakt me blij. Speurtochten naar recepten,  delen van recepten met derden maakt me enthousiast. Word gelukkig als ik een gek/mooi/praktisch hebbedingetje voor in de keuken vind. Geniet van mooie produkten waar ik thuis ‘iets’ van ga maken. Door mezelf de tijd te gunnen om te ontdekken, onderzoeken en uit te proberen was het allemaal niet meer zo zwaar.kopje met vis

Dus nu de belangrijkste regel: wees een beetje lief voor jezelf.

Maak een paar keer per week even tijd om iets te doen wat je leuk vindt en energie geeft. Wie niet goed voor zichzelf zorgt kan op den duur niet goed voor een ander zorgen.

Ouderwets geklets maar het blijkt dat, als je het doet, je langer lichamelijk en geestelijk gezond blijft.

Mooi meegenomen.

PEπ

kommetje

Plaats een reactie